
Koulutus ja kasvatus
Kasvatuksella ja koulutuksella on tärkeä rooli aineettoman kulttuuriperinnön siirtämisessä ja suojelussa. Museovirasto on koonnut erityisesti oppilaitosten työn tueksi oppimateriaalisivuston.
Suuri osa aineettomasta kulttuuriperinnöstä siirtyy perheissä tai yhteisöissä vuorovaikutuksessa sukupolvelta toiselle ja sukupolvirajat ylittäen. Kulttuuriperintökasvatus tapahtuu pääosin epämuodollisen oppimisen piirissä. Siirtymisen edellytyksenä on, että yhteisöllä on riittävä osaaminen aineettoman kulttuuriperinnön harjoittamiseen sekä tahtoa siirtää osaamistaan ja siten suojella elävän perinnön olemassaoloa ja jatkuvuutta.
Muodollinen koulutus voi tukea elävää kulttuuriperintöä ja sen siirtämistä eri tavoin. Unescon sopimuksen tuoma näkökulma kasvatukseen ja koulutukseen tarkoittaa aineettoman kulttuuriperinnön teemojen esiin nostamista sekä koulutuksen turvaamista siihen liittyvillä aloilla. Se tarkoittaa myös moninaisuuden ja monikielisyyden huomioimista. Keskeistä on ottaa kulttuuriperintöä kantavat yhteisöt mukaan koulutuksen kehittämiseen.
Suomalainen koulutusjärjestelmä tukee aineettoman kulttuuriperinnön vaalimista ja välittämistä. Koulutusjärjestelmä varhaiskasvatuksesta korkeakouluun on kattava ja avoin kaikille. Sopimuksen toimeenpanon näkökulmasta on tärkeää, että kulttuuriperintökasvatus huomioidaan osana kansallisia sekä paikallisia opetussuunnitelmia. Suomalaisella peruskoulutuksella on tärkeä rooli monien taito- ja taideaineiden opettajana ja tradition välittäjänä. Oppilaitokset tarjoavat mahdollisuuksia aineettomaan kulttuuriperintöön liittyvien taitojen ylläpitämisessä. Lisäksi ammatillisella koulutuksella on merkitystä pitkäjänteiselle taitojen siirtämiselle ja ammatti-identiteetin ylläpidolle.
Museovirasto on julkaissut yhteistyössä Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seuran kanssa oppimateriaalisivuston, josta löytyy monipuolisesti peruskouluopetukseen suunnattua oppimateriaalia. Tavoitteena on tehdä elävän perinnön tematiikkaa ja myös Unescon sopimusta tunnetuksi lasten, nuorten ja opettajien parissa, ohjata heitä aiheeseen liittyvien materiaalien äärelle, pohtia suhdetta perinteisiin ja myös tuottaa materiaalia tähän liittyen.
Tutustu OPI-sivustoomme ja oppimateriaaleihin.
Muiden materiaaleja
Lastenkulttuuriliiton Innostu kulttuuriperinnöstä! – Elävän kulttuuriperinnön käsikirja lastenkulttuuritoimintaan antaa vinkkejä ja esimerkkejä siitä, miten elävää kulttuuriperintöä voidaan hyödyntää lasten ja nuorten kanssa kouluissa, yhdistyksissä, kerhoissa ja erilaisissa tapahtumissa. Käsikirjan esimerkit erilaisista työpajoista ovat peräisin eri lastenkulttuurikeskuksista. Tulossa myös ruotsinkielisenä.
Kansalaisfoorumi oli kumppanina kansainvälisessä HEART-hankkeessa (Safeguarding ICH through transformative learning within community-based art ), jossa luotiin elävän kulttuuriperinnön työhön soveltuva työkalupakki. Kouluttajan työkalupakista löydät 36 erilaista ohjetta mm. käsityöhön, musiikkiin ja sanataiteeseen sovellettavaksi. Erasmus+-hankkeessa rakennettu työkalupakki löytyy viidellä kielellä ja sitä voivat hyödyntää niin kouluttajat, yhteisöt kuin kaikki muutkin perinnön tai yhteisötaiteen kentällä toimijat.
Lisätietoja
Leena Marsio, erikoisasiantuntija, Museovirasto, leena.marsio(at)museovirasto.fi +358 29533 6017
Ira Vihreälehto, erityisasiantuntija, Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura, ira-vihrealehto(at)kulttuuriperintokasvatus.fi +358 40 801 9069